En kvinde forsvinder sporløst i Cherbourg i 1903. Kvinden er fotografen Francis Lake Evans‘ hustru. Ni år senere omkommer den kvinde, han har planer om at gifte sig med, på et landsted i East Sussex under mystiske omstændigheder, og det viser sig, at de to kvinder engang har kendt hinanden. Francis helliger sig nu datteren Margaret, som han oplærer som fotograf. Margaret har et særligt talent for portrætter, og i slutningen af første verdenskrig rejser hun sammen med sin far ned gennem et krigshærget Europa for at opkøbe de sidste restlagre af platinpapir. Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. Hun har boet i København indtil 1997, hvor hun flyttede til Sydsjælland. ”Nina Bolt er en overmåde dreven skribent, der affotograferer sit emne lige så skarpt, som et objektiv på et kamera stiller ind. Billederne, der kommer ud af det, er foruroligende – vi ved ikke altid, hvad de viser, men det finder vi ud af… En psykothriller om farlig faderbinding og livsfjern eksistens.” – Politiken ”Man kunne give et godt råd til alle dem, der skriver spændingsromaner med vilde sving, stærke mænd, dramatiske biljagter og sexede kvinder: Læs Nina Bolts roman Mørkets kamre. På overfladen sker der ikke så meget, men spændingen ligger i persontegningen og det psykologiske spil. Faktisk kommer man undertiden til at tænke på mesteren i denne genre, Henry James. ” – Ekstra Bladet ”Den virker så let og legende, den måde Nina Bolt skriver på. Og mystisk. Mørkets kamre er ikke blot spækket med hemmeligheder og overraskelser. Figurernes bevæggrunde er også vanskelige at gennemskue … Der er mange ubehagelige mørke kamre i menneskets sjæl sådan som Nina Bolt så blændende skarpt og alligevel drømmeagtigt fremkalder dem.” – BT ”Mørkets kamre er en utrolig fascinerende fortælling, der er svær at lægge fra sig, side for side kommer bogens hovedpersoner tættere på, og deres historie afdækkes lag for lag.” – Bibliotekernes lektørudtalelse ”Romanen er intelligent komponeret. Fotografi knyttes til dæmoni, og kameraet fremstår som det tredje øje. Som det hedder i romanen: ”man er nødt til at lænke dæmoner”, hvis de ikke skal fremkalde katastrofer.” – Berlingske Tidende