Årets Historiske Bog 2020.
****** »Hans Henrik Appel har lavet et scoop af en bog ved at fortælle søstrenes historie og kaste lys over en tid, hvor moralen blev udfordret af frække danse- og syngepiger ... Det er helt igennem strålende skrevet og illustrationerne yder de frække piger fuld retfærdighed.« – Berl. T.
»Min kulturanbefaling i denne uge er en helt fabelagtig – jeg var lige ved at bande – jeg gør det alligevel – skidehamrende god bog (undskyld) som hedder Barrison-feberen.«
– Adam Holm, "4. division", P1
»... emmer af omfattende kildestudier og fortællelyst og er rigt illustreret. Fra første til sidste side er den en ubetinget fornøjelse.« – Inf.
»... giver et fremragende tidsbillede og er særdeles velskrevet, ligesom researchen er omfattende. Indeholder talrige fotos af søstrene og illustrationer fra samtiden..« – DBC Medier
Fin de siècle – på tærsklen til det 20. århundrede. Gamle værdier står for fald. Nye opfattelser af køn, krop og moral slår igennem. Forlystelsesindustri og forbrugerisme blomstrer, særligt i Paris, Wien, Berlin, Budapest og Bruxelles.
Midt i det hele bryder Barrison-feberen ud. Folk strømmer til storbyernes varieteer for at opleve den populære pigegruppe Sisters Barrison, fem næsten identiske dansk-amerikanske søstre, der begejstrer og forarger med vovede benspjæt og tvetydige sange.
Sisters Barrison skaber mode og sætter sindene i kog. Fans køber billeder af Barrisons, klæder sig som Barrisons, opfører sig som Barrisons, og den ene kopigruppe efter den anden ser dagens lys. Men i avisspalterne raser den gamle ordens forkæmpere, og kristne, konservative modbevægelser begynder at organisere sig – i deres øjne inkarnerer Sisters Barrison tidens uvæsen med kvindefrigørelse og eskalerende forlystelsessyge.
I pigernes fødeland, Danmark, bliver de helt forbudt, ikke mindst på grund af deres impresario, den erklærede anarkist William Fleron, der tidligere har siddet fængslet i København for revolutionær virksomhed.
I denne bog følger historiker Hans Henrik Appel Barrison-feberens udbrud og forløb i de forskellige storbyer i 1890’erne og tegner et sansemættet billede af kulturlivet og værdikampene i Europa under fin de siècles brydningstid.