NIKE ER MERE END BARE ET SPORTSMÆRKE.
Nike er styrke, sejr og vilje forenet i et legendarisk swoosh, og et af de få ikoner, som øjeblikkeligt bliver genkendt verden over. Men Phil Knight, manden bag Nike, har altid været en gåde. I SHOE DOG fortæller han sin historie.
Det begyndte med en skør idé. Den unge Phil er overbevist om, at han kan sælge gode, men billige, japanske løbesko på det amerikanske marked. Han låner 50 dollars af sin far i 1963 og kører Oregon tyndt, mens han sælger sko fra bilens bagagerum. Da året er gået, har han omsat for 8.000 dollars. I dag er Nike en verdensomspændende virksomhed, der årligt omsætter for 30 milliarder dollars.
Men vejen til succes har ikke været ligetil. Phil beretter om de mange chancer, han måtte tage, og om de knusende nederlag og nådesløse konkurrenter, han mødte undervejs. Om sit livs nedture og højdepunkter, og ikke mindst om den flok af rebelske og kreative personligheder, fra de utilpassede og skæve til den karismatiske Bill Bowerman, der sammen skabte brandet og idéen bag Nike ud fra den tanke, at sport kan forandre alting.