Efter romansuiten ULVESKINDS TRILOGIEN vendte Ekman i 2010 tilbage med en roman, der skriver videre på og går i dristig dialog med de evigt aktuelle spørgsmål i den svenske klassiker Hjalmar Söderbergs DOKTOR GLAS (1905).
I Hjalmar Söderbergs skandaleombruste roman, der siden er blevet en af moderne svensk litteraturs klassikere, begås et medlidenhedsdrab. En velanset Stockholmerlæge slår en ældre tyrannisk præst ihjel for at udfri hans unge hustru for ægtemandens seksuelle tilnærmelser og krav.
Romanen, der nu i et århundrede har provokeret og fascineret læsere og forfattere, kredser om spørgsmålet, hvorvidt et mord kan undskyldes eller forsvares af formildende omstændigheder. Og omkring diskussionen af forholdet mellem kønnene og ægteskabet som institution. Om lidenskab, laster og længsler i forhold til moralen - den enkeltes og samfundets.
Hos Kerstin Ekman, der med MORDETS PRAKSIS går i dialog med Söderbergs lille perle af en roman, diskuteres de samme spørgsmål, idet perspektivet på raffineret vis fordobles til også at omfatte forfatterfiguren Söderberg. Samtidig anlægger Ekman en elegant og underspillet, men ikke mindre skarp optik på kønnenes magtspil. Ekman selv har kaldt det en 'kontra-imitation' og fremhævet, at hun især har været optaget af den kvindefjendskhed og angst for det kvindelige, der gennemsyrer Söderbergs roman og hans samtid.