MINIBIOGRAFI: I 1997 lancerede det amerikanske computerfirma Apple en reklamekampagne med overskriften ”Tænk anderledes”. Teksten udtrykte, hvordan Apple og deres mangeårige chef og ideolog, Steve Jobs, gerne ville ses i omverdenens øjne. ”Hurra for de skøre. De utilpassede. Rebellerne. Ballademagerne. De, som ser anderledes på tingene. De bryder sig ikke om regler. Og de har ingen respekt for tingenes tilstand.” Steve Jobs var en dristig iværksætter og indpisker, med en næsten profetisk evne til at lave tankespring, der foregreb fremtiden – og til at udvikle produkter, der faciliterede den. Jobs kunne være djævelsk grusom og sårende over for både familie, venner og kolleger. Mange ansatte på Apple frygtede deres chef så meget, at de undgik at køre i elevator med deres ham. De var bange for, at han skulle fyre dem, inden dørene åbnede igen. Manden, der mere end nogen anden forbandt verden gennem teknologi i moderne tid, syntes slet ikke at forstå eller interessere sig for personlige forbindelser. Det var et fascinerende paradoks, som tilsyneladende gik hen over hovedet på Jobs selv. ”Steve Jobs – Tænk anderledes” er en del af serien ”Ikoner”.