De fleste danskere kan nok finde ud af at brokke sig, når S-toget er forsinket eller når sporarbejde betyder ekstra rejsetid mellem landsdelene.
Men det er ikke ligefrem trivielt at forsøge at lave de planer, som skal få alting til at gå op i en højere enhed for de millioner af mennesker, der hvert år rejser omkring med tog, lokalt, regionalt eller intercity.
I det spritnye Trafiktårn ved Dybbølsbro i København sidder en god portion af Banedanmarks trafikplanlægning og forsøger at løse det temmeligt avancerede puslespil, som skal få tog til at køre til tiden - også når der er storm, ombygninger eller uheld.
Det er endnu forholdsvis basale værktøjer der bruges, selvom udfordringen er kompliceret. Men man er så småt gået igang med at indføre mere avancerede analyseværktøjer, og flirter også lidt med avancerede algoritmer og simulation.
Det fortæller Jette Brogaard Corfitzen fra Trafikal Analyse og Opfølgning og Pernille Vesterager Neergaard fra Kapacitetsplanlægning.